بازی پارسیان - خرید

سایت جهت درج انواع مطالب و انتقال پیج رنک ساخته شده است

بازی پارسیان - خرید

سایت جهت درج انواع مطالب و انتقال پیج رنک ساخته شده است

عامل بوی دریا

جام جم آنلاین: وقتی عازم سفر به نواحی ساحلی هستید پیشاپیش شن و ماسه را لابلای انگشتانتان لمس می کنید ، و آب شور و بوی مخصوص دریا را نیر به خوبی حس می کنید.

اما آیا می دانید علت این بوی خاص چیست.

اکنون محققان می گویند ژن ها ی باکتری های ساکن آب مسئول تولید گازهایی هستند که این بو را ایجاد می کنند. شناخت نحوه تولید این گازها حائز اهمیت است زیرا در تشکیل ابر بالای اقیانوس دخالت دارند و نیز به حیوانات در یافتن غذا کمک می کنند.

دانشمندان از مدت ها پیش می دانستند باکتری ها با مصرف مواد در حال فساد در مکان هایی که پلانکتون ها و گیاهان دریایی در حال مرگ هستند ، گازی به نام دی متیل سولفید DMS تولید می کنند. این گاز با بوی تندی که دارد نوعی بوی تند و زننده ماهی را در فضای بالای اقیانوس ایجاد می کند.

اما در حالیکه بسیاری از باکتری ها قادر به تولید DMS بودند کسی از چگونگی این توانایی اطلاعی نداشت.

و این همان موضوعی است که محققان دانشگاه East Anglia مورد بررسی قرار داده اند.

این محققان با بررسی نمونه هایی از آب شور ساحل Britain سویه جدیدی از باکتری ها را جدا کردند. پس از توالی یابی ژن های این باکتری و مقایسه آن با ساختار ژنتیکی سایر باکتری ها ، توانستند ژن های دخیل در مکانیسمی که محصولات حاصل از فساد گیاهی به نام DMSP را به DMS تبدیل می کنند را بیابند.

در واقع این تحقیق نشان داد تبدیل فوق تنها نتیجه عملکرد ساده یک آنزیم نیست بلکه این پروسه پیچیده تر از آن است که تصور می شد.

گروه تحقیقاتی فوق همچنین ژن تبدیل کننده DMSP به DMS را به باکتری های دیگر که فاقد آن بودند مانند اشریشیا کلی منتقل کرده و توانایی فوق را به آنها نیز منتقل کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد