بازی پارسیان - خرید

سایت جهت درج انواع مطالب و انتقال پیج رنک ساخته شده است

بازی پارسیان - خرید

سایت جهت درج انواع مطالب و انتقال پیج رنک ساخته شده است

دانستنی های جالب شیمی

شاید در حد معلومات عادی با مفهوم پیل ها آشنا باشید ، پیل ها به دو نوع گالوانیک و الکترولیتیک تقسیم می شوند.تفاوت این دو نوع پیل در شیوه تبدیل انرژی انهاست.در پیل گالوانی انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی در ضمن یک فرآیند خودبخودی تبدیل می شود در حالی که در پیل الکترولیت تبدیل انرژی در جهت معکوس و از الکتریکی به شیمیایی انجام می شود که این فرآیند غیرخودبخودی می باشد.برای درک بهتر باتری تلفن همراه خود را درنظر بگیرید . در هنگام شارژ شدن ، باتری انرژی الکتریکی را در خود به صورت انرژی شیمیایی ذخیره می کند که این عمل به واسطه استفاده از شارژر ، غیرخودبخودی است.به هنگام استفاده از تلفن همراه ، انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری به انرژی الکتریکی تبدیل می شود که به دلیل عدم دخالت مستقیم ما این فرآیند خودبخودی است.


همانطور که اطلاع دارید اسید سولفوریک را از پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی به وسیله تریلرهایی با محفظه آهن چند لایه به نقاط مقصد ارسال می کنند اما برایتان این سوال پیش آمده که چرا این کار را انجام می دهند ؟ علت این امر تفکیک صد درصدی اسید سولفوریک در محیط آبی است ، پس کافی است که محلول اسید سولفوریک با کف دست تماس پیدا کند تا بلافاصله با آب موجود در عرق کف دست بصورت انفجاری واکنش دهد.

مردم ساکن شهر اراک به مرور زمان در حال ابتلا به یک بیماری هستند ، آیا وقتی که بطور کامل به این بیماری مبتلا شوند به یاد خواهند آورد که علت این بیماری چه بوده است ؟ در هوای شهر اراک ، مولکولهای آلومین در مقیاس ppm وجود دارند که همین مقدار قسمت در میلیونی هم بسیار خطرناک می باشد و سبب بروز بیماری آلزایمر و فراموشی می شود.آلومین موجود به وسیله آلاینده های کارخانه آلومینیوم سازی اراک در هوای این شهر پراکنده می شوند و همین غلظت محدود هم روز به روز در حال افزایش است.اولین آزمایشهایی که تاثیر آلومین در فراموشی را به اثبات رسانیدند مربوط به درصد انکارناپذیر و قابل توجه سالمندانی بود که از آب تصفیه استفاده می کردند.آلومین در آب تصفیه نیز بصورت بلورهای AlCl3 وجود دارد.

از چند سال پیش میزان تولید و تبلیغ خمیردندان های حاوی فلوراید در کشورمان بشدت فزونی گرفت ، وجود فلوراید در مقادیر بسیار کم برای بدن مفید است و سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود ولی بین نحوه حضور این مولکول اختلاف نظرهایی وجود دارد.استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید ، محیط دهان را با تشکیل ترکیب HF بیش از حد اسیدی می کند.در سوی دیگر استفاده از فلوئورین در آب آشامیدنی فقط در مقیاس ppb آن هم در آب اقیانوس ها مثمرثمر است ، چه بسا که با رعایت نشدن و محاسبات نادرست مقدار زیادتری فلوئورین به همراه آب وارد بدنمان شود که موجب تغییر میزان اسیدی و بازی بودن عادی و نرمال خون شود که صدمات جبران ناپذیری را به بافتهای زنده وارد کند و سلامت انسان را به خطر بیندازد.البته بدترین گزینه اینست که اصلاً از فلوئورین استفاده نشود.پس به ناچار از بین دو گزینه بد و بدتر ، مجبور به انتخاب گزینه بد و استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید هستیم .

به تازگی استفاده از فیلترهای هوا در یخچال ها و اتاق خواب کودکان رایج شده است ، از خودتان پرسیده اید که کارکرد این فیلترها چگونه است ؟ میکروب ها در یخچال به واسطه ترکیب بخارات مواد غذایی موجود به هنگام سرد شدن ایجاد شده ، بر روی مواد تاثیر گذاشته و در مدت زمان چند روز سبب ایجاد کپک و فساد در آنها می شوند.در اتاق خواب کودکان نیز وجود گرد و غبار حاصل از مونوکسید کربن و سایر گازهای آلاینده هوا سبب بروز مشکلات جدی در دستگاه تنفسی کودکان به هنگام خواب می شوند. این فیلترها حاوی قطرات نقره در حد نانو- یعنی یک میلیاردم - در خود هستند . نقره ، عنصری جاذب در حد بسیار قوی بوده و خاصیت میکروب کشی بالایی داراست.
"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد