مقدمه
موتور جستجو چیست؟ (موتور جستجوگر و اهمیت آن)
دنیای
وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روزبهروز برحجم آن افزوده میشود. در
حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر
دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالیست که تولد
سایتهای جدید و گسترش سایتهای موجود نیز به طور فزاینده ای به این حجم
اطلاعات می افزاید. نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به
اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران
دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد،
کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدام صفحه
نیاز او را برآورده می کند؟
اگر سایتی باشد که به کاربران در یافتن
اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنین سایتی وجود
دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر می شناسیم.
همان
گونه که آمارها نشان میدهند موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که
خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را مییابند. البته
تنها ردههای بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار می گیرند و
آنها به سایتهای لیست شده در این رتبهها مراجعه می کنند.
بسیاری از
کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجو می تواند
خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها 10 سایت اول در
نتایج جستجو را مرور کنند. اما آمارها چه می گویند:
• 70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه سایت ابتدای نتایج جستجو را کلیک می کنند.
• تنها 7 درصد از آنها سایتهای قرار گرفته در رتبه های بیستم به بعد را کلیک می کنند.
•
85 درصد از آنها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستجو
نیابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض می کنند.
• 33 درصد
کاربران وب فکر می کنند سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد، در
موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می باشد.
با
دقت در این آمارها، اهمیت کسب رتبههای بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر
میشود. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه
سایتها میکنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر میباشند و
این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است.
آمارهای
ارایه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایتهایی که در
رتبههای بالا قرار نمیگیرند، بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست می
دهند.
یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان
گروه مخاطب آن است که موفقیت سایت را رقم می زند. زیرا در اغلب موارد این
بینندگان مخاطب سایت هستند که از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه
شده می خواهند.
امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در
موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش
بیشتر، تعبیر می شوند. طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال جدید میلادی
(2003) نزدیک به 93 درصد بینندگان سایت های فعال در زمینه ارایه هدایای
کریسمس را موتورهای جستجوگر فراهم کرده اند که در این بین گوگل با 27 درصد
در صدر ایستاده است و پس از آن یاهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.
شم بازاریابی حکم می کند که همواره در جایی حضور داشته باشیم که مشتری
ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر
کسیکه قرار است از ما خرید کند، از رقیب ما خرید می کند:
رقیب ما هر روز چاق تر و چاق تر می شود و ما نحیف و نحیف تر.
بازاریابی با موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing) نیز دو هدف عمده زیر را دنبال می کند:
1. حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.
2. بالاتر بودن از رقبا ( کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)
اینگونه
از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیتهای آن،
بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. در حقیقت موتورهای
جستجوگر از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند. اگر سایت شما تنها برای
مرورگرها، بهینه سازی شده است، کمی تامل کنید: سایت شما باید برای موتورهای
جستجوگر هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحات را
با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای
جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در
طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند.
بهینه
سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به
کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق
العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.
ضریب
نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر
چه بیشتر صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا
پنجم نتایج جستجوی آنهاست.
متخصصین بسیاری در تلاشاند تا الگوریتم و
پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجوگر را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک
آنها به رتبههای بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر،
افزایش دهند.
البته به موازات آنها، موتورهای جستجوگر نیز روز به روز
الگوریتم های خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از
الگوریتمهایشان میافزایند.
چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید بر
آنها قصد بهبودی رتبه های سایت های خود را دارند، تنها تجربه است و نه
یافته های علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجوگر.
خلاصه:
• موتور جستجوگر ابزاری است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایت ها را می یابند.
• نتایج جستجوی تمام موتورهای جستجوگر دقیق نیست.
• بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می تواند خواسته آنها را برآورده کند.
• راههای بسیاری برای دسترسی به سایتها وجود دارد اما موتورهای جستجوگر همواره راهکار اساسی بوده اند.
•
تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر
هماهنگ کرده است و همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش می کنند.
• اجرای یک برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جستجوگر، بدون یک ساختار و زیربنای مستحکم در خود سایت اصولا با شکست همراه می باشد.